De verschillen tussen mobiele en vaste frietkramen

Mobiele frietkraam

 

In de meeste steden is het vinden van een goede friet een stuk gemakkelijker dan het vinden van een goede hamburger. Met zoveel fastfoodketens in de regio en zoveel concurrentie is het niet verwonderlijk dat de meeste bedrijven manieren hebben gevonden om zich van hun collega's te onderscheiden door producten van betere kwaliteit en hogere kwaliteit te leveren tegen redelijke prijzen. In dit artikel bekijken we de verschillen tussen mobiele en vaste frietkramen. We geven ook inzicht in wat u van elk type bedrijf kunt verwachten, waaronder de exploitatiekosten, potentiële marktgroei, benodigd kapitaal, personeelsbehoeften en meer.

Wat is een frietkraam?

Frieten zijn alle soorten aardappelen die gefrituurd worden tot ze knapperig worden, daarna worden ze vaak gezouten en overgoten met verschillende sauzen en specerijen. Hoewel de meest voorkomende soort friet de lange, dunne, in de oven gebakken variant is, zijn er ook andere soorten, waaronder russet-type, die meer zetmeelrijk zijn en een minder gewenste smaak hebben omdat ze minder verfijnd zijn, en zoete aardappel, die vaak de voorkeur heeft van veganisten en mensen met een kleurtje.

Friet is een populair bijgerecht dat in veel fastfoodketens en restaurants te vinden is. Meestal gaat het echter om stationaire verkopers of om gebakken aardappelen (die gewoon aardappelen zijn die in plakjes zijn gesneden en vervolgens gefrituurd). De meeste friteszaken zijn mobiel en opereren vanuit een kleine vrachtwagen of aanhangwagen. Deze zaken zijn gespecialiseerd in de verkoop van frites in verschillende vormen en smaken. Ze zijn meestal acht uur per dag open en werken van maandag tot en met zaterdag.

Bedrijfskosten en inkomensverdeling

De winstmarges van frites variëren sterk, afhankelijk van de locatie en de concurrentie. Hoe groter of gevestigd een frituur is, hoe lager de kosten en exploitatiekosten zijn. Dat komt omdat het veel gemakkelijker is om een kleinere zaak te exploiteren dan een grote. Bovendien geven grote ketens vaak enorme bedragen uit aan reclame, waardoor de winstgevendheid na verloop van tijd afneemt. Omdat deze bedrijven bovendien voortdurend op zoek zijn naar manieren om hun inkomsten te verhogen, kan een populair artikel door een bestaande verkoper worden stopgezet en door een ander artikel worden vervangen. Dit vergroot vaak de concurrentie tussen verkopers, wat op korte termijn tot lagere winsten leidt. Kleine frituren hebben doorgaans hogere overheadkosten, waardoor de marges lager zijn. Dit wordt echter meer dan gecompenseerd door het feit dat deze verkopers vaak flexibeler zijn en beter kunnen inspelen op de behoeften van de plaatselijke gemeenschap. Daardoor kunnen zij vaak een hogere prijs per stuk vragen dan grote bedrijven.

Groeipotentieel en toetredingsdrempels.

De frietbakkerij heeft een laag risico en een hoge opbrengst. Het is geen zeer concurrerende bedrijfstak, wat betekent dat er veel mogelijkheden zijn om uit te breiden. Dat komt omdat er een groot aantal kleine bedrijven in deze sector zijn, waarvan er veel in één stad actief zijn. Bovendien openen veel verkopers meerdere locaties, waardoor de concurrentie toeneemt en de winst verder daalt. Een mobiele frietkraam kan staan op verschillende locaties bijvoorbeeld.

Het is niet moeilijk om een locatie voor een frietkraam te vinden. In de meeste steden zijn er grote stukken land die overdag onbezet zijn. Dit is te wijten aan het feit dat er geen gebouwen of structuren in de buurt zijn. Door zich in een van deze gebieden te vestigen en frites als bijproduct aan te bieden, is het mogelijk een winstgevend bedrijf op te zetten.

Conclusie

Friet is een heerlijk en populair bijgerecht dat je bijna overal kunt vinden. Dit artikel onderzoekt hoe mobiele en stationaire frietverkopers verschillen en geeft inzicht in wat u van elk type bedrijf kunt verwachten, inclusief bedrijfskosten, potentiële marktgroei, benodigd kapitaal, personeelsbehoeften en meer.

You might also like